Alla inlägg den 16 januari 2013

Av Emma Andersson - 16 januari 2013 20:13

Läste denna text om prematur barn. Jag har ju själv en grabb, Benjamin född i vecka 31 och den träffade långt in i hjärtat och stämmer så.



Pang! Jag har blivit förälder, men vart är dina barn? Jo, det tog ju läkarna direkt efter födseln innan jag ens hann se skymten av det. Det tar flera timmar innan jag äntligen får se mina nyfödda lilla barn. Men jag får inte hålla det, det måste ligga i kuvösen. Hur mår dem? Hur kommer det att sluta?

... Nu får jag komma till neonatalavdelningen och bo där med mina barn, men inte i samma rum. Det vårdas fortfarande i intensivvårdssalen. Jag har blivit förälder, men vart är mina barn?

Oroliga, trötta föräldrar överallt, flera kuvöser med små barn i som behöver övervakning dygnet runt. Pling, pling, pling. Vad är det som låter? Är det mina barn? Vad händer? Nä, det var någon annans barn. Pling, pling, pling akutlarm, personal som springer. Pling, pling, pling var det hos mina barn? Kolla puls, syresättning, glappkontakt...är larmet på? Puh, det var glappkontakt på saturationsmätaren. Pling, pling, pling. Andningsuppehåll? Mäta, väga, sondmata och glöm för guds skulle inte att du ska pumpa var tredje timme för att få igång produktionen. Sitta känguru i timmar i sträck, flera gånger om dagen för barnens bästa. Äta själv? Nä, det finns inte tid till att stå och laga mat i föräldraköket!

Sen samvårdsrum, då blir jag instängd på ett rum på 10-12m2 och får då inte lämna sjukhuset utan ska sköta barnen själv, matning, amnings/flaskträna i 20min sen sonda i ca. 20 minuter och pumpa i 15 minuter. Ett jobb som tar 1- 1 1/2tim per gång och barnet ska äta var tredje timme. Där emellan kommer sköterskorna in och tar kontroller. Blodprover och mediciner... Det ska helst också hinnas med att gå ut och få frisk luft en stund varje dag. Bor jag nära sjukhuset får jag inte låna tvättmaskin där utan då ska man hinna hem och göra det också. Dessutom rekommenderas man att sova emellan varje matning för att orka...

Att vara nyblivna föräldrar till små sjuka barn och vistas i den miljön i 10-24timmar om dagen, varje dag, vecka efter vecka, månad efter månad ... believe me, det kan knäcka vem som helst. Tyvärr har närstående ofta svårt att inse hur det verkligen är att vara på neo ???

Av Emma Andersson - 16 januari 2013 20:10

Tre dagar hann lillebror gå på dagis innan febern slog till så nu blir det hemma mys så kör vi på Måndag igen.. :) Går så bra på dagis och ni må tro Mathilda är stolt över att hennes lillebror börjat. :)

Hade Tessan, Morgan + hundarna på kaffe besök igår och Maria.:)
Mkt trevligt.:)

Idag har vi mestadels lullat runder här hemma och småstädat sen fixat lite måsten men skönt att få väck det. :)

Nej nu ska jag bädda ner mig och kolla på en serie som heter Life Unexpected, riktigt bra faktiskt. Kan känna igen mig själv i denna fosterflickan många ggr likaså när hon får kontakt med sina riktiga föräldrar.:)

Ha det.

,- emma
...tillsammans...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards