Alla inlägg under januari 2013

Av Emma Andersson - 23 januari 2013 08:36

Ja jag vet att det inte är det datumet idag men fick reda på igår att det är då jag ska infinna mig i skolbänken igen, Och längtar jag? JA som tusan. :)
Ska bli så oehört skönt att komma igång och få göra något, Blev ju snuvad på min utbildning när jag väntade Benjamin eftersom alla komplikationer började dagen innan jag skulle börja plugga så jag har längtat länge efter denna dagen. :)
Börjar som sagt den 11 Feb och 5 veckor senare är jag ekonomibiträde och efter ytterliggare 15 är jag kallskänka. :) Så är färdig utbildad den 1 Juli så jag kommer inte gifta mig outbildad, Haha.. :p
Ska bli så jädrans skoj. :)

Nej nu är det dags att klä ungarna, Dagis strax. Kommer in slänga in något inlägg senare.
Ha det så bra alla. :)

,- emma
...Vi är oslagbara...

Av Emma Andersson - 22 januari 2013 16:48

Slänger in ett snabbt inlägg nu så skriver jag mer senare.

Tänka sig att på 13 månaderhar denna kille gått från 1715 gram och 43 cm lång till 10305 gram och 80 cm lång!

Ren kärlek! <3

Av Emma Andersson - 21 januari 2013 18:23

Måste ju bara berätta. :)
Vi hämtade hem Benjamin allihopa och det hade gått jätte bra för han att va själv mellan 9-12. Han satt och åt efter maten frukt när vi kom och oj som han sken upp när han såg oss. :)

Städat, tvättat och donat här hemma nu i eftermiddag, Tråkiga måsten dock! Sen fixade vi lite middag, Massa bus och lek efter det sen blev det duschen för barnen. Benji höll på att somna under duschen så va bara att lägga han nu vid 18 istället för 19, Tar på krafterna att gå dagis. ;) Men vi går hellre upp en timme tidigare i morgon om han vaknar tidigare än att tvingar honom att va vaken sista timmen.

Mys med Tildis i soffan nu innan hon ska lägga sig, Vid 19 startar filmen på hennes rum i vanlig ordning och då blir det lite vuxenmys för vår del till någon film.

Längtar tills i morgon. <3

Ha det bra alla.

,- emma
...Familjen!...

Av Emma Andersson - 21 januari 2013 10:31

Ja då va det ny vecka..


Oj, Vad det känns ovant att blogga från datorn, haha.. Skriver ju alltid från appen via mobilen. Inte ofta man sitter vid datorn nu mera.. Allt man behöver finns ju i iphonen. :)


Just nu är Benjamin på dagis, Snacka om att jag blev paff när Jocke kom hem vid nio tiden, Dom va på dagis vid 8 då det va frukost där. Nu är lillebror lämnad själv för första gången. gaah! Känns lite läskigt, Haha.. Men har fullt förtroende för personalen där. :) 

Jag, Jocke och Mathilda myser runder här hemma och ska strax upp till affären, Måste ha kaffe. Benjamin hämtar vi vid tolv, Sen är det 9-14 som gäller. Samma som Mathilda.. 


Åh, Jag längtar tills i morgon. Ska bli så spännande, Både på Bvc och sen samtalet. :)


Ni må tro att vi hade varmt och gott här hemma i morse när vi gick upp. Har haft det kallare här nere innan, Men luftvärmepumpen skötte sig bra fast vi stängt alla element. Så gött. :)


Annars idag blir det nog hyffsat lugnt skulle jag tro, Lilleman lär nog va ganska så trött när vi hämtar honom efter lunch så när han vilar middag så blir det nog bara lite små städ, Måste dammsuga.. Sen tvätta lite annars finns inga planer, VAd jag vet iaf. haha. :)


Nej, Nu ska vi fortsätta mysa lite. Men ha det bra alla.


,' emma

...Det är något speciellt...


 

Av Emma Andersson - 20 januari 2013 20:43

Ja då va denna veckan gjord.
Blev att vi stannade hos Pernilla, Mattias och Casper fram till idag..
Blev en mysig filmkväll med lite gotte till när barnen hade somnat.
Vi kollade på Abraham Lincon - The vampyre hunter. Riktigt bra faktiskt. :)

Idag när vi kom hem så stängde vi av alla elementen, Vi fick luftvärmepumpen installerad i Fredags och oj så gott och varmt här va. :)

Nu ikväll efter maten så fick Benjamin ett anfall igen. :( Så otäckt att se.. Vår lilla gosse. <3 Men snart dags för röntgen, Ska bli skönt..

På Tisdag händer det lite spännande grejor. :) Vi ska till BVC med lillebror och det ska bli skoj att se hur han vuxit sen sist. :)
Sen hoppas vi på bra besked efter ett visst telefon samtal, Håller tummar och tår så mycket det bara går. :)

Nu ligger barnen och sover och vi ska strax ta oss en dusch tillsammans och sen mysa till någon film. :)

Nej, Nu ska jag se det sista av Kontoret.
Ha det bra.

,- emma
...tillsammans...

Av Emma Andersson - 19 januari 2013 11:31

Ja då vart det Lördag igen, Veckorna bara springer förbi.

I morgon ärdet exakt 6 månader tills vi gifter oss och längtan är stor. :) <3

Igår blev Benjamin 13 månader, Vår lilla plutt. :) Han går mer och mer själv nu och det blir mer stadigare för varje gång.:)
Igår åkte vi hem till Pernilla, Mattias och Casper för Taco mys, Blev att vi spenderade natten hos dom och nu ska vi strax äta lite. :)

Kikar in senare. :)

,- emma

-16

Av Emma Andersson - 17 januari 2013 09:13

Det hade vi i morse vid halv sju när Benjamin och jag gick upp, omänskligt. Haha.. Fast hade -18 i går morse..
Har myst en massa nu i morse innan Mathilda kom ner och slöt upp, Så underbara barnen är vissa mornar. :) Bara massa mys, tyst och lugnt. Andra mornar är det full nittio direkt, Haha..

Nu är Jocke och lämnar Mathilda på dagis, Benjamin sitter och leker och jag njuter av mitt kaffe. :)

Har lite att göra undan idag, Sen ska jag kolla lite gällande bröllopet, Fixa med lite papper och så. Enda roliga är bröllopet, Haha.. :p

I morgon hoppas jag innerligt att han som ska installerna luft värme pumpen kommer i morgon, Han kom ju inte sist då det kom något i mellan så hoppas han kommer i morgon som sagt. :) Kommer bli så himla skönt att sänka värme kostaderna en hel del. :)

Fått tid till sjukhuset nu med gällande Benjamins sömn EEG, Visst finns en viss oro att det skulle visa något men jag hoppas och intalar mig själv att ingenting är fel utan att det bara är Affektkramp som dom konstaterat. 1 Februari ska vi befinna oss på CSK sen hoppas jag vi får svaret snabbt därefter. :)

Nej lite påfyllning i kaffekoppen nu och leka lite med Benjamin. :)

Ha en bra dag.

,- emma
...medvind...

Av Emma Andersson - 16 januari 2013 20:13

Läste denna text om prematur barn. Jag har ju själv en grabb, Benjamin född i vecka 31 och den träffade långt in i hjärtat och stämmer så.



Pang! Jag har blivit förälder, men vart är dina barn? Jo, det tog ju läkarna direkt efter födseln innan jag ens hann se skymten av det. Det tar flera timmar innan jag äntligen får se mina nyfödda lilla barn. Men jag får inte hålla det, det måste ligga i kuvösen. Hur mår dem? Hur kommer det att sluta?

... Nu får jag komma till neonatalavdelningen och bo där med mina barn, men inte i samma rum. Det vårdas fortfarande i intensivvårdssalen. Jag har blivit förälder, men vart är mina barn?

Oroliga, trötta föräldrar överallt, flera kuvöser med små barn i som behöver övervakning dygnet runt. Pling, pling, pling. Vad är det som låter? Är det mina barn? Vad händer? Nä, det var någon annans barn. Pling, pling, pling akutlarm, personal som springer. Pling, pling, pling var det hos mina barn? Kolla puls, syresättning, glappkontakt...är larmet på? Puh, det var glappkontakt på saturationsmätaren. Pling, pling, pling. Andningsuppehåll? Mäta, väga, sondmata och glöm för guds skulle inte att du ska pumpa var tredje timme för att få igång produktionen. Sitta känguru i timmar i sträck, flera gånger om dagen för barnens bästa. Äta själv? Nä, det finns inte tid till att stå och laga mat i föräldraköket!

Sen samvårdsrum, då blir jag instängd på ett rum på 10-12m2 och får då inte lämna sjukhuset utan ska sköta barnen själv, matning, amnings/flaskträna i 20min sen sonda i ca. 20 minuter och pumpa i 15 minuter. Ett jobb som tar 1- 1 1/2tim per gång och barnet ska äta var tredje timme. Där emellan kommer sköterskorna in och tar kontroller. Blodprover och mediciner... Det ska helst också hinnas med att gå ut och få frisk luft en stund varje dag. Bor jag nära sjukhuset får jag inte låna tvättmaskin där utan då ska man hinna hem och göra det också. Dessutom rekommenderas man att sova emellan varje matning för att orka...

Att vara nyblivna föräldrar till små sjuka barn och vistas i den miljön i 10-24timmar om dagen, varje dag, vecka efter vecka, månad efter månad ... believe me, det kan knäcka vem som helst. Tyvärr har närstående ofta svårt att inse hur det verkligen är att vara på neo ???

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards